STUDY GUIDE XV TJMUN 2010
Topic B: Hugo Chavez television crisis at Venezuela

Committee: Organization of American States (OAS)

Background Information

CARACAS, Venezuela (2007)

The Chavez government claims that it did not renew RCTV's broadcasting license
in order to protect Venezuelan society from improper use of public airwaves. "This
private company has taken advantage of and benefited from and enriched itself
using something that is part of the national domain, something that belongs to all of
us," Chavez said recently. "And so | have decided not to renew its broadcasting
license."

Alexander Main, an advisor to the president, explained, "Deciding not to renew the
broadcasting license of a media that has actively promoted anti-democratic actions
designed to topple elected authorities isn't political retribution; it's simply acting in
the public interest."

If that were true -- that protecting Venezuelan citizens by enforcing
telecommunication law were the government's goal -- there would be a good case
for sanctioning RCTV. In April of 2002 civilian and military leaders executed a
short-lived coup d'etat against the Chavez government. Several of the men that
own RCTV were aware that there was a coup underway, and they used the station
as a weapon. On April 11, anchors encouraged citizens to take to the streets in
protest, in order to amplify the appearance of popular support for Chavez’s ouster.
The following day, when the coup leader took office, the station congratulated the
new government and hosted its spokespeople. On April 13, RCTV aired cartoons
and Pretty Woman instead of broadcasting the massive pro-Chavez protests that
helped restore him to power.

The government says that these actions violated various telecommunications laws
as well as the Constitution, which guarantees citizens the right to uncensored
information. Though no court has heard the case, the claim that RCTV broke
Venezuelan law appears to be true.

But there are several reasons to think that there is more to the story than public-
spirited enforcement of telecom regulations. First, three other television stations
also supported the 2002 coup, and none of them has been sanctioned. One
station, Venevisidn, even supplied its offices as a meeting place for the coup
leader and his associates. Venevision's broadcasting license was renewed last
week. This inconsistency makes sense only in light of political considerations: after
the coup, Venevision and Televén changed their editorial line; the other coup-
supporting station, Globovision, reaches only a small audience. RCTV, in contrast,
has Venezuela's highest ratings, and has wielded considerable political power in



the past. In 1993, for example, RCTV coverage led to the impeachment of
President Carlos Andrés Perez, against whom Chavez had attempted a coup the
year before. No doubt Chavez remembers this well and likely does not want RCTV
around should public opinion turn against him.

Temir Porras, who began working in the Chavez government in 2001 and is
currently an advisor to the minister of industry and commerce, has a similar view.
"Of course there are political motivations, and | support that. A media outlet should
not adopt one particular political line," he said in an interview. "Venevision and
Televen, for economic reasons, realizing that Chavez will be around for a long
time, re-accommodated their political line after the coup. RCTV and Globovision
didn't. They forgot that their existence depends on Chavez. | am sure that when
the Globovision concession expires, Chavez will not renew it -- we can say that
right now. Unless, of course, they try to moderate their tone, which would make
them look rather ridiculous. Essentially, those that collaborate with the government
project will be left in peace -- that can be said about media outlets as much as
landowners or other actors."

Telecommunications Minister Jesse Chacon says that the government singled out
RCTV because it has the highest quality bandwidth of any television station. That
bandwidth, he says, rightfully belongs to the people, and therefore should be used
for the government's new public-service station, TVes. But Venezuelan law says
nothing about adjusting media behavior standards according to bandwidth quality.
Furthermore, RCTV will not be broadcasting on another bandwidth; in fact,
Venezuela's Supreme Court ruled that the government would take possession of
RCTV's antenna and other infrastructure. Nineteen minutes after midnight on
Monday, May 28, TVes used that infrastructure to begin its broadcast.

The government describes TVes as the "real face of the people, the face [RCTV]
didn't let show." It plans to air five hours of user-created content per day, alongside
cartoons, soap operas, movies, and 90 minutes of news programming. TVes
includes no commercials except those advertising government programs. The
station's first several news segments covered public gatherings supporting the
establishment of the station, but did not mention rallies protesting the
disappearance of RCTV. While Minister of Communication William Lara
commented last month that the opposition would also be able to create
programming for TVs’, the Chavez-appointed president of the new channel, Lil
Rodriguez, contradicted Lara in a press conference this week. "No no," she told a
Brazilian journalist who asked whether the opposition would create content for
TVes, "we will promote Venezuelan cultural diversity, not political diversity."

The government has also moved against Venezuela's largest remaining anti-
government television station, Globovision. The week before RCTV went off the
air, Globovision reran various clips of classic moments in RCTV coverage,
including Neil Armstrong's moonwalk. One of the clips was of the assassination
attempt on Pope John Paul Il. Globovision played this clip along with a Rubén
Blades song called "Tengan Fé," which includes the lyrics, "This doesn't end here."
On the basis of this broadcast, Communication Minister Lara brought suit against



Globovision for inciting the assassination of Hugo Chavez. If found guilty, the host
of the program that played the clip and one of the directors of the station could face
20 to 30 years in prison. In addition, the government recently reduced the duration
of broadcasting licenses from 20 to five years. This means that those licenses
which were renewed this year will expire during the presidential election of 2012.

Another indication that partisan political strategy (rather than impartial respect for
the law) motivates the non-renewal decision is the government's neglect of due
process. Venezuelan law states that the power to grant and renew broadcasting
licenses rests with CONATEL, the equivalent of the U.S. Federal Communications
Commission, except in the instance of grave threats to state security, when the
president gains control over licensing decisions. Neither Chavez nor other
government officials have argued that RCTV currently presents a grave threat to
state security. Rather, Chavez and the minister of communication have asserted
that RCTV violated a number of telecommunications laws as well as several
articles of the Constitution. Violation of telecommunications law would place the
penalty decision in the hands of CONATEL, and violation of the Constitution would
place the decision in court. Nevertheless, Chavez made an executive decision in
the case of RCTV. He announced the decision in a speech to the military in
December, dressed in military uniform.

(The clause that empowers the executive to make licensing decisions in extreme
situations is a legal anomaly that has no counterpart in U.S. telecom regulation; it
is one of many such clauses in Venezuelan law, including an article that grants
Chavez power to broadcast on all television and radio stations at any time, for any
reason. He frequently makes use of this capacity.)

Perhaps the best way to understand why Chavez does what he does is to listen to
him. Chavez spoke for two hours, recounting Venezuelan history, praising the
accomplishments of his administration's first 140 days, and speculating about the
meaning of the remaining five thousand (before 2021, the year until which Chavez
promises to stay in power). He also issued a warning to Venezuela's private media:

"This time we were patient, and we tolerated the station for a while, waiting until the
license expired. But no one should think it will always be like that," he said. "A
license can end even ahead of the established time. A license can end, according
to the law, for violations to the Constitution, for media terrorism, etc ... If the
Venezuelan bourgeoisie keeps broadcasting against the Bolivarian people, it will
keep losing its outlets, one by one." The crowd cheered and blew shrill whistles.



Current Situation

Venezuela Application of Media Social Responsibility Law to Cable Channels

The objective of the proposed LSR is to define and “establish the social
responsibility of radio and television service providers, related parties, national
independent producers, and users in the process of broadcasting and reception of
messages, promoting a democratic equilibrium between their duties, rights, and
interests, with the goal of seeking social justice and contributing to citizenship
formation, democracy, peace, human rights, education, culture, public health, and
the social and economic development of the Nation, in conformity with
constitutional norms and principles, legislation for the holistic protection of boys,
girls, and adolescents, education, social security, free competition, and the Organic
Telecommunications Law.”

Specifically, the LSR’s guarantees:

Judicial mechanisms for families and the population as a whole to
adequately develop the role and social responsibility asked from them as an
audience.

e - Respect for freedom of expression and interpretation, without censorship.
e - Effective exercise and respect for human rights.
e - An increase in social and cultural information and material geared to

children and adolescents that could lead the progressive and comprehensive
development of their personality, aptitudes, mental and physical capacity,
tolerance for others, and social conscience.
e - The encouragement of domestic and domestic independent productions.
> - Balance between the duties, rights, and interests of people, radio and
television service providers, and related parties.
Dissemination of Venezuelan cultural values.
Needs of hearing-impaired individuals.
Promotion of an active participation of the citizenry.

Application and Interpretation Principles

The LSR is based on the following principles for implementation and
interpretation purposes: “freedom to express ideas, opinions, and thoughts, free
and plural communication, the prohibition of prior censorship, responsibility,
democratization, participation, social responsibility, social solidarity, sovereignty,
national security, free competition, and the radio-electric spectrum as a public
domain.”

Types of Programs




The LSR permits the transmission of five types of programs: 1) educational
and cultural, geared toward comprehensive training that will allow viewers to
exercise their rights as citizens and participate in society and with the State; 2)
informational, focused on disseminating information of a local, regional, national,
and international nature in an impartial, true, and opportune way; 3) opinion pieces;
4) recreational, and; 5) mixed, combining any of the aforementioned categories.
Program categories will be announced by using a 1-to-5-numeration system.

Rating System & Restrictions

Program categories will be based on language, health, sex, and violence. A
rating system ranging from A to E, with a being the mildest, will be set to monitor
programming and inform viewers of the type of program being transmitted. Article 7
allows that violence be broadcast if it is indispensable for the comprehension of the
information, it is used to protect the physical integrity of individuals, or it arises
without forewarning. As such, news broadcasts will not be forbidden from airing
scenes depicting violence as some critics have claimed.

Table B on page 8 summarizes these categories.

Table shows the presentation time blocks that determine television and
radio broadcast content.

Table A — Presentation Blocks

Categories Not

Allowed for
Transmission

Children with out B (Language,
All-Users 7am.to7 p.m. parental Health, Sex) C,
supervision D, E

5am.to7 a.m. Children with C (Language)
Supervised and 7 p.m. to 11 parental D (Sex, Health)
p.m. supervision E (Sex, Violence)

Adults, older than
Adult 11 p.m.to 5a.m. 18 yrs. E (Sex)

Advertisement & Related Restrictions

Advertisements may not exceed 15 minutes for every 60 minutes of
broadcast; this time may be divided into a maximum of 5 sections during the 60
minutes, unless the format of the program requires a different interruption pattern.

Advertisements via insertion on the screen are only allowed for sporting or
artistic events. These shall not exceed 5 minutes for every 60 minutes of diffusion
and may not occupy more than 1/6 of the screen.



Advertisements of the following is not permitted: tobacco; alcoholic
beverages; illegal drugs; professional services for individuals that do not obey with
conditions or requisites established by the law; illegal goods, services, or activities;
gambling; goods, services, or activities directed towards children and adolescents
that use or contain violence, and; weapons, among others.

State's Access to Free and Obligatory Spaces

The government has limited access to the airwaves for announcements of
national significance. These spaces shall not exceed 60 weekly minutes or 15 daily
minutes. The organization in charge of communications and information will
determine the time and frequency of these spaces, granting users 10 minutes out
of the 60 weekly minutes as a guarantee of access to service providers.

Paid Subscription Services

Cable companies that charge a fee for their service must offer, free of
charge, access to open television channels as long as these do not exceed 15
percent of the total channels offered to the user. Also, cable providers must
incorporate State television channels into its service and correctly block channels
that broadcast programs with an E sexual content.

On Democratization and Participation

This article (No. 12) allows users to organize legally to ensure the following
rights:

* - The ability to receive program information prior to their transmission.

e - Responses from service providers within 15 days of the filing of a
complaint.

. - Promotion and defense of their communication rights and interests.

e - Access to public records for messages disseminated by service providers.

e - Participation in the process of formulation, execution, and evaluation of
programs geared toward critical education.

. - Participation in non-binding public consultations for the elaboration of this
law’s technical regulations.

> - Solicitation of financing for critical education projects, as well as for the
promotion and defense of users' rights and interests.

e - Access to free airtime as specified by the law.

> - Promotion of dialogue and exchange between service providers, users,

and the State.

Organizations seeking such goals should be non-profit; have a membership
of at least 20 individuals; its members must not have conflict of interests with
service providers, and; members' properties or access to resources will not
contribute to influence or inhibit their participation in the promotion and defense of
the aforementioned rights.

Service providers must transmit a daily minimum of 3 hours of educational,
informational, and/or opinion pieces geared towards children and adolescents.



Furthermore, these service providers must broadcast a daily minimum of 7
hours of programs produced domestically during the All-User Block. A minimum of
4 hours of this daily minimum must come from domestic independent producers.
During the Supervised Block, broadcasting requirements are of a minimum of 3
hours of programs and advertisements produced domestically, 1.5 hours of these
being domestic independent productions. Under no circumstances may a domestic
independent producer occupy more than 20 percent of a service provider's daily
domestic independent production requirement. 100 percent of advertisements must
be produced domestically, unless specified by international treaties between
Venezuela and other countries. 85 percent of advertisements aired by service
providers must be domestically produced. Rebroadcasts may not exceed 30
percent of weekly transmission.

Television Programming Commission

In an effort to guarantee the democratization of the airwaves, the Law
creates a Television Programming Commission and a Radio Programming
Commission that will establish the mechanisms and conditions by which airtime is
assigned to domestic independent producers. These Commissions will consist of a
representative each from the ministry in charge of information and communication,
the service providers, the domestic independent producers, and the users
organizations.

On Democratization and Participation for Community Service Providers

Public and community non-profit channels must allocate a minimum of 70
percent of its daily transmission to community productions. The same community
or independent producer may not hold more than 20 percent of the service
provider's daily transmissions. Community production generated by a community
operator may not hold more than 15 percent of its daily transmissions.

On Democratization and Participation for Cable Companies

Cable companies that charge a fee for their service will provide the State
with a channel for educational and journalistic programs by national independent
producers.

All television service providers are obligated to: 1) publish on a monthly
basis printed program guides that indicate the name, type, time, and date of
transmission, and; 2) announce prior to every transmission the name of, type, and
warnings regarding the program.

Social Responsibility Directorate, Council, and Fund
The LSR proposes the creation of a Directorate and Council of Social
Responsibility.

The Directorate will detail management duties as defined by CONATEL's
General Director, a representative each from the Ministries of Information and
Communication, Education and Culture, and Health, and a representative each



from the National Women's Institute, the National Council for Children and
Adolescent Rights, the religious sector, academia, and NGOs dealing with the
protection of children and adolescents, and two representatives from the user
organizations. The latter four representatives will be selected in an assembly
convoked by CONATEL. The Directorate's duties will be to: 1) discuss and approve
technical norms derived from the law; 2) establish and impose sanctions not
assigned to CONATEL's Director or the Ministry of Telecommunications, and; 3)
manage and effectuate all necessary actions to guarantee adherence to the Social
Responsibility Fund and approve funds for more expensive projects.

The Council will consist of a representative of each the Ministries of
Information and Communication, Education and Culture, and Health, and
representatives from the National Women's Institute, the National Council for
Children and Adolescent Rights, the religious sector, academia, the users,
indigenous communities, NGOs dealing with the protection of children and
adolescents, television and radio service providers, announcers, television and
radio workers, youth councils, and NGOs dealing with culture, among others. This
multi-sector Council will serve as a consultant for matters concerning the
Directorate.

The Social Responsibility Fund will contribute to the principles of
democratization, plurality, and social responsibility in television and radio by
ensuring the resources to support, develop, and promote domestic production,
training domestic producers, developing critical education for the media, and
conducting research related to the broadcasting of messages in the country.

It will be financed by contributions from radio and television providers for the
development of diffusion activities within the country. More specifically, service
providers will contribute 2 percent of yearly revenues to the Fund. Service
providers will receive a 25 percent discount when transmissions by domestic
independent producers are greater than 50 percent of daily transmissions and a 25
percent penalty when program retransmissions, advertisements, and publicity
campaigns exceed 20 percent of daily transmissions. Donations and interest
payments from amassed contributions will also aid the Fund.

Penalties
Penalties vary from denial of spaces for broadcasts to suspension and
revocation of license. Here are highlighted some of these penalties.

Denial of Spaces for Cultural or Educational Broadcasts

e - Failure to identify program sources during the broadcasts.

e - Transmission of inappropriate C-category language, health, sex,
and violence elements under the supervised block.

> - Disobeys time limitations imposed on advertisements as stipulated
under Art. 8.

e - Failure to turn in to CONATEL copies of the recordings and

broadcasts as required by Art. 23.



Fine Consisting of 0.5 to 2 Percent of Service Providers' Previous Fiscal
Period's Revenues
e - Non-compliance with obligation to offer free and obligatory spaces
to the State as specified in the law.
Transmitting programs with a sexual content of category E.
Transmitting propaganda or advertisements against what is
decreed under Art. 16.

* - Failure to broadcast programs developed by national and national-
independent producers as specified in the law.

. - Not submitting information required by the National
Telecommunications Commission as specified by the law.

* - Failure to comply with requirements on the broadcasting of
domestic, domestic independent, and community-based productions.

* - Not granting free spaces to the Executive Branch's entity in charge
of communication and information.

> - Transmitting messages that illegally promote, make an apology of,
or incite disobeying the current judicial ordination.

> - Transmitting messages that impede the actions of citizen security

organisms and the judicial branch that are necessary to guarantee the
right to life, health, and individuals' personal integrity.

Suspension and Revocation

* - Suspension of license for up to 72 continuous hours when
messages transmitted: 1) incite war, changes to public order, and crime;
2) are against National Security, or; 3) are anonymous. Suspension will
also occur when the service provider receives 2 penalties amounting to
30,000 units each during a 3-year time period.

e - Revocation of license for up to 5 years when a penalty is repeated
following suspension and within 5 years of the first penalty.

The law provides a mechanism for service providers to appeal their case
either in person or by writing. (Art. 31-35). A clear and fair process is in place to
handle such issues. The following steps are in place: 1) oral or written complaint;
2) submittal of evidence against penalization; 3) investigation by CONATEL,; 4) the
Directorate will have between 30 and 45 days to reach a verdict, and; 5) depending
on the outcome, the possibility to submit decision to the country's courts.

Venezuela’s Law vs. Other Countries

The international laws used as the basis for the development of the LSR
contain several elements that were also adopted by Venezuelan legislators. These
elements include the protection of personal privacy; the promotion of national
television and cinematography production; a regulatory agency conformed by a
wide array of sectors; strict guidelines concerning advertisement; clearly outlined
program categorization; special broadcasts geared towards minors; the protection
of minors from vulgarity, sexuality, and other gross content; means by which the
citizenry may participate in the regulation of television and radio broadcasts, and;
the establishment of broadcasting blocks for all, supervised, and adult audiences.



Venezuela New Restrictions on Cable TV

President Hugo Chavez’s government is imposing new regulations on cable
television while revoking the broadcast licenses of more than 200 radio stations,
the top telecommunications official said Thursday.

The new regulations will soon require cable television companies that use largely
locally produced content to comply with Venezuelan laws for broadcasters, said the
official, Diosdado Cabello, who heads the telecommunications agency.

Critics of Mr. Chavez'’s socialist government say the new rules are part of a drive to
silence criticism of its policies.

Mr. Cabello, who is also the public works minister, said in a speech to the National
Assembly that “the revolution hasn’t touched this sector at all, and the time has
come for us to get a handle” on it.

He said that cable channels with at least 30 percent of their content produced
abroad would be exempt, but that other channels using primarily Venezuelan-
produced programming would need to comply. Venezuela’s strict broadcast laws
include a measure requiring all broadcasters to carry Mr. Chavez’s speeches when
he says so.

Mr. Cabello said the new rules would start on Friday.

The changes will affect Venezuelan-produced cable channels like Radio Caracas
Television, or RCTV, a frequent critic of the government’s policies, which moved to
cable and satellite in 2007 after Mr. Chavez refused to renew its broadcast license.

The new regulations come amid tensions over the government’s previous
announcement that it will revoke the licenses of 240 radio stations, and over
investigations into an opposition-aligned television station, Globovision, that could
lead to its closing.

Venezuela Channels taken off-air



The Venezuelan government has taken six cable television channels off the
air for breaking a law on transmitting government material.

The privately owned RCTV International, openly opposed to President Hugo
Chavez, is one of those affected.

On Saturday the government had ordered RCTV to televise a government
message, but the channel refused to comply.

The communications director for RCTV, Gladys Zapain, told AFP there was "no
prior notification" of the move.

Last week RCTV, along with 23 other cable channels, was redefined by the
government as a national, rather than international broadcaster.

As such, the channels would now be expected to carry presidential addresses and
government campaign material in what is an election year in Venezuela.

The government had urged cable services to drop channels ignoring the rules.
"They must comply with the law, and they cannot have a single channel that
violates Venezuelan law as part of their programming," said the director of
Venezuela's state-run telecommunications agency, Diosdado Cabello.

When the first opportunity to televise a government message was rejected by
RCTV, it was ordered off air within a day.

The BBC's Will Grant in Caracas says there was only going to be one winner in
such a battle of wills.

He says it is thought that the move is temporary at this stage, but that the
government is unlikely to permit RCTV to broadcast again until the media group
agrees to comply with the new law.

Opposition groups accuse Mr Chavez of trying to control the media and prevent
coverage of political discontent.

RCTV moved to cable in 2007 after the Venezuelan government of Mr Chavez
refused to renew its terrestrial license.

Mr Chavez has in the past accused it of backing a coup attempt against him.

Key Links



http://www.prospect.org/cs/articles?article=hugo_chavezs_television_crisis

Venezuelan Newspapers

« Ultimas Noticias

« 2001
« Abril
« Analitica
e Aporrea

+ Business News Americas

« Correo del Caroni

e The Daily Journal [In English]

« Descifrado (Caracas)

« Diario El Araguefio

« Diario El Luchador (Estado Bolivar)
 Diario El tiempo (Trujillo)

« Diario Frontera (Merida)

« Diario La Nacion (Tachira, San Cristobal)
« Diario Los Andes (Tachira, Merida Truijillo)
« Diario Meridiano

« Diario Impacto (Anzoategui)

« Diario Panaroma de Maracaibo

« Diario Vea (Caracas)

« Economia Hoy (Caracas)

« El Bolivarense (Ciudad Bolivar) [In English & Spanish]
« El Carabobeno (Valencia)

- El Caroreno (Carora)

- El Globo (Caracas)

« El Informe

« ElImpulso (Barquisimeto)

« El Mundo
« El Nacional
« El Norte

e El Periodiquito

« El Regional de Portuguesa (Portuguesa)
« EL Regional del Zulia (Ciudad Ojeda)
- ElSiglo

« El Sol De Margarita (Isla Margarita)

« El Tiempo (Anzoategui)

« El Universal (Caracas)

« El Venezolano

« Espacio Autogestionario

« Globovision (Caracas)

¢ Informe

+ La Cadena Global

« La Hora (Isla Margarita)



La Mafana (Coro Edo)

La Verdad (Maracaibo)

La Voz (Miranda)

Las Verdades de Miguel (Caracas)
Medio a Medio (Zulia / Maracaibo)
Noticias24 (Caracas)

Noticias al dia (Maracaibo, Estado, Zulia)
Noticiero Digital

Noticiero Venevision
Notitarde.com (Valencia)

Nueva Prensa (Guayana)
Panorama Digital (Maracaibo)
Quinto Dia (Caracas)

Tal Cual (Caracas)

Temas de Venezuela (Caracas)
Ultimas Noticias

Union Radio

VVCambio [In English]

Venezuela al Dia

Venpres

Version Final (Maracaibo)



